A 10 legjobb luxusvonat

 Újabban a luxusvonatok reneszánszát figyelhetjük meg. Manapság nagyon sok új, felújított és klasszikus vonat újra olyan jelentőségű kezd lenni, mint amikor a vonatozás elegáns utazásnak számíthatott. Tekinthetjük ezt az Amtrak (USA-ban vasúti személyszállító cég) ellenpólusának, nem is beszélve a repülőgépek üléseiről (seat 32E – ez egy repülőgépi ülés jelzése). A luxusvonaton az emberek újra felöltöznek a vacsorához, ahol figyelmes pincérek ötfogásos menüt szolgálnak fel elegáns porcelántálakban, és ahol vasalt ágyneműt kap az utas.

A Maharadzsa Express (Maharajas’ Express), India

A legismertebb indiai luxusvonat a Maharadzsa Express  88 utast tud szállítani, akik egy 4 vagy 8 éjszakás úton az ország elbűvölő helyein (Dzsaipur, Váránaszi, Goa) haladnak keresztül, és természetesen érintik a Tádzs Mahal mauzóleumot is. A fülkék klasszikus indiai stílusúak, két úgynevezett fine-dining étkező kocsi, fényűző bár- meg társalgó kocsi is van a vonaton. Több alkalom is van arra, hogy az utasok leszálljanak a vonatról, amely megáll például olyan helyen, ahol elefánt-póló mérkőzés zajlik (elephant polo match – hasonló a lovas póló csapatjátékhoz), ahol esti árati szertartás van, és részt lehet venni rituális fürdőzésen (bathing ghat) a Gangeszben.

A Belmond Andean Explorer, Peru

Dél-Amerika első luxus hálókocsis vonatja az új Belmond Andean Explorer, a világon az egyik legmagasabban fekvő vasútvonalon közlekedik. Az egy- vagy kétéjszakás úton keresztülhalad a perui Altiplanó, a Titicaca-tó és a  Sumbay Caves vidékén, érintve Cuscót és Arequipát. A 24 fülke tágas és elegáns, kézi szövésű, finom textiliákkal.

El Transcantabrico Gran Lujo, Spanyolország

Az El Transcantabrico Gran Lujo vonaton utazni egy időutazás az 1920-as évekbe, a vonatozás

Aranykorába. Ez a vonat tulajdonképpen egy ötcsillagos szálloda a síneken (például külön fürdőszobákkal). A nyolcnapos úton Santiago de Compostelából San Sebastiánba lehet eljutni, miközben az utasok élvezhetik a szép spanyol vidéket, a gasztronómiát, a kultúrát, és varázslatosan elegáns körülmények között szórakozhatnak és pihenhetnek.

A Train Suite Shiki Shima, Japán

Ezen az új ultra-luxus vonaton az utas egy- két- és hároméjszakás utazáson csodálhatja a keleti Japán vidék szépségét. A vonatfülkék különlegesen vannak felszerelve modern japán bútorokkal és egyéb hozzávalókkal. Az étkezőkocsiban fehér abrosszal borított asztalokon finom helyi ételeket szolgálnak föl, a szalonkocsikban és a kilátó kocsikban széles ablakok vannak, és a személyzet minden kívánságot igyekszik kielégíteni.

A Venice Simplon-Orient-Express, Európa

Az Orient-Express név önmagában is történetileg szinonimája a „különleges luxus szintű vonatutazásnak”.  Három új járat indult márciusban:  Londonból Párizsba,Velencébe és Isztanbulba. Ezeken külön fürdőhelyiségek és zuhanyozók vannak, az 1920-as art Deco stílus az egyes városok szellemét tükrözik: dombor nyomott bőr díszítések az isztambuli vonaton, elegáns bútorzat a párizsin és kézi gyártású velencei üveg a velencei vonaton.

A Blue Train, Dél-Afrika

Dél-Afrika jellegzetes és jelentős tartozéka a Blue Train, amely már 70 éve szállítja az utasokat Pretoriából Cape Townba. A mintegy 1000 mérföldes (kb. 1600 km-es) utat 31 órás kényelmes utazással teszik meg az utasok tágas fülkékben, ötcsillagos étkezési lehetőséggel, díjnyertes borokkal és éjjel-nappal rendelkezésre álló kiszolgáló személyzettel. Vacsorához kötelező az öltöny és a nyakkendő. És pezsgő meg kaviár is mindig rendelhető. A Blue Train egy 19 órás „rail safari” utat is kínál, amely egy olyan utazási csomag része, melyben bennfoglaltatik egy szállás a Greater Kruger Nemzeti Park és a Sabi Sands Game Reserve (speciális szafari parkok) környékén.

A Ghan, Ausztrália

1929-től kezdve a Ghan a világ egyik leghosszabb vonatútja. A négynapos út alatt Darwinból Adelaide-be jut el a vonat az Ausztrália közepén levő Red Center (vagy Outback) néven ismert vörös, homokos sivatagon keresztül. Az út alatt többször megállnak, és ki lehet szállni az északi területen (Northern Territory – Darwin környéke), A Kings Canyonban lehet gyalog vagy akár teveháton is körülnézni. Visszatérve a vonatra, kiválóan elkészített ételeket, köztük helyi specialitásokat lehet fogyasztani, és utána craft beer-t meg jó minőségű Ausztrál borokat lehet inni. A platinum osztályba sorolt utasok napi háromszor ötfogásos étkezést élvezhetnek.

A Presidential Train, Portugal

Luis I. királysága idején, 1890-ben helyezték forgalomba ezt a királyi vonatot. Két évvel ezelőtt, élesztették föl, és hozták újra működésbe, miután egy színházi producer 1 millió eurót fektetett bele a felújításába. Ez manapság Portugália egyik gyöngyszeme. Egész napos utazás a Douro-völgyön keresztül, portugál ételek és finom borok. Nem mindennapi, michelin-szintű szakácsok főznek, és egy hosszabb megállás van, amikor egy  helyi pincészetet is meg lehet látogatni.

The Golden Eagle, Oroszország és Mongólia

A transzszibériai vasútvonal megihlette a híres írót, Paul Theroux-t

és a hátizsákos turistákat is, bár ez utóbbiak nem keresik a luxusutazást. A Golden Eagle, amit transzszibériai Orient Expressznek is szoktak nevezni, a leghosszabb vasútvonal. A kéthetes út 6800 mérföldet (kb. 11000 km-t) ível át Moszkvától Vlagyivosztokig, kitérővel a Bajkál tóhoz és Ulanbátorba, Mongóliába. A luxus szolgáltatások között van egy látogatási lehetőség a Kremlben, egy pohár pezsgő, miközben egyik lábbal Európában, a másikkal már Ázsiában vagyunk Jekatyerinburgnál, Irkutszkban, „Szibéria Párizsában” pedig hagyományos orosz ételeket lehet enni. 2018-ban új szolgáltatás a BAM Explorer, amely elviszi az utasokat Szibéria kevésbé ismert részeibe is.

The Canadian, VIA Rail, Kanada

A Canadian három nap alatt kanyarog keresztül a csodálatos hegyes vidékeken, sík területeken és a tavak környékén Vancouver és Toronto között. Nappal az utasok étkezhetnek és pihenhetnek a panorámás kocsikban, miközben gyönyörködhetnek a tájban.