Egy igazi gasztrobirodalom

A Fico valóban a Fabbrica Italiana Contadina (agro-étel központ Bolognában) rövidítése. Talán ma már nem a torinói Fiat gyár az olasz ipar szimbóluma, hanem a bolognai agrárközpont. Fico azonban már nemcsak mezőgazdasági termékeket gyártó hely. „Engem a Disneyland inspirált”, nyilatkozott Oscar Farinetti. Tíz évvel ezelőtt Torinóban nyitotta meg az első gasztroáruházat, és az Eataly étterem- és üzletlánccal teljesen megújította a gasztrokereskedelmet.

Paolo Gentiloni miniszterelnök látogatására is számítanak. Farinetti azt ígéri, hogy évente hat millió látogatót csábítanak Bolognába. A vállalkozó szerint a turisták pénzt és munkahelyet is hoznak. Az Eataly gasztrobirodalmával néhány év alatt 6000 munkahelyet teremtettek. Bolognában a város életében többek együttműködését hangolják össze: ezek a befektetők, 150 vállalkozó, akik részt vesznek az élménypark működtetésében, az olasz idegenforgalmi központ és a Fico alapítvány, amely négy egyetem közreműködésével biztosítja az élménypark tudományos hátterét. Az olaszok így megelőzték Lyont, ahol a franciák 2019-ben tervezik megnyitni a gasztroparkjukat, Cité Internationale de la Gastronomie néven.

Farinetti az Eataly-lánc elindításával nagy változást hozott a gasztropiacon. Farinetti 63 évvel ezelőtt született egy partizánharcos fiaként Alba városban, a szarvasgomba fellegvárában. Rómától, Moszkván és Münchenen át, Bostonig és Tokióig 38 alvállalkozással terjesztette el az Olaszországból induló finomságokat. 2017-re 500 millió euró forgalmat terveztek, ami 30 százalékos növekedést jelent. Fico ezzel jellemzi Farinettit: „kereskedelem-evés-tanulás”. És még ehhez jön az alapanyagok élménye és az étkezés átalakítása.

A belépés ingyenes. A fogyasztásért, a vásárlásért és a felajánlott aktivitásokért kell fizetni. Arra számítanak, hogy a látogatók általában 20–22 eurót adnak ki. A körbejárásra 500 bicikli áll rendelkezésre kosárral és hűtőtáskával felszerelve.

A bejáratnál a látogató először egy Trentinóban található Val di Non völgyből származó almákból álló fal elé kerül. Európában 1200 almafajta van, ezek közül 1000 itáliai. „Erre alapozva csináltuk meg a Fico-t”, nyilatkozza Farinetti. Az Földközi-tenger közepén való elhelyezkedésének köszönhetően Olaszország rendelkezik a világon az ehető növények és mezőgazdasági termékek legnagyobb változatosságával. „A szerencsénk az itteni különleges széljárás” – nyilatkozza a gasztro-szakember, majd a számokhoz folyamodik: Olaszországban  körülbelül 1200-féle borszőlő van, míg Franciaországban 200. Az Egyesült Államokban, ahol a legtöbb durumbúzát termesztik, 6-félét fejlesztettek ki, az olaszok pedig 140-félét. A sokszínűség a gasztronómiában is megmutatkozik. Az olasz konyha vezet a tradicionális specialitások sokféleségében.

A látogató megérti, hogy egy üveg olivaolaj miért nem kerülhet három euróba.

 Nézzük például az olivát. Az Appennini-félszigeten (olasz csizma) 533-féle olajfát ismernek, Spanyolországban pedig csak 70-et. Paolo Boeri, aki az észak-olaszországi Liguriában Roi márkanévvel forgalmaz extra szűz olivaolajat, a Fico- központban üzemeltet egy olajsajtolót, ahol októbertől januárig folyamatosan állít elő olivaolajat. A modern fiatal vállalkozó kóstolóra és oktatásra hívja a vendégeket a Roi Ulivo Bistróba.  Boeri családja négy generáción keresztül állította elő a közkedvelt Taggiasca-olivaolajat az észak-olaszországi San Remo fölötti Valle Argentinában. A 25 éves Boeri, aki Bolognában marketinget és formatervezést tanult, fontosnak tartja az oktatást. Véleménye szerint: „Aki itt látja, hogy az olivaolaj hogyan készül, az fölfogja, hogy egy üveg valódi extra szűz olivaolajat nem árulhatnak a szupermarketekben 3 euróért.” Mesél az édesapjáról, aki hippi volt, és a nyolcvanas években, egy öreg Fiat Ducatoval ment Frankfurtba, és az elsők között volt, akik olivaolajjal kereskedtek Németországban.

Eataly Bolognában étel-show-t csinált. Összehasonlítva a fantasztikus Disney-világgal, ez egy kicsit merész, mivel itt minden valódi, semmi sem elvarázsolt. „Mi meg akarjuk mutatni az ételek eredetét is, nemcsak a végeredményt, amit a közkedvelt tévés főző műsorokban láthatunk.” – véli Farinetti. A legnagyobb eredményt eddig a gyorséttermek hazájában érték el: A New York-i Eataly a híres Flatiron épületben, az 5. Avenue-ben a turisták egyik kedvenc helye lett. Az olasz gasztroáruház a harmadik helyen van a Szabadság-szobor és az Empire State Building után. Az Eataly bevétele évi 80 millió euró. Az üzletlánc bevételének 38 százaléka az Egyesült Államoktól jön, ez megközelíti az olaszországi bevételt. Farinetti november 3-án megnyitotta Los Angelesben a negyedik Egyesült Államokbeli cégét.

    A tőzsdén is jelen van az Eataly. A bankok sorban állnak a részvénypiacon a gasztro-üzletlánc részvényeiért. Az Eataly teljesítménye 1,8 és 3,6 milliárd euró között van. A számítás az ár és a nyereség arányán alapszik. Ilyen  teljesítményre luxusmárkák esetén is alig-alig lehet számítani.